2 329 x prečítané

ROZHOVOR – Gitarista a producent JIMI CIMBALA

Ahojte gitaristi! Práve sme dokončili historicky prvé interview. Otázky ste sa spolu snami
pýtali známeho slovenského gitaristu, producenta skladateľa a textára JIMIHO CIMBALU . Jimi je členom skupiny Metropolis. Pre viac informácií, si pozrite video ! A teraz môžeme prejsť na samotný rozhovor.


Ahoj Jimi. Pripravili sme si pre teba spolu s našimi fanúšikmi zopár otázok.

- Ahoj

Ako prvé, by naši fanúšikovia chceli vedieť, čo ťa viedlo ku hre na gitaru a prečo si začal hrať práve na ňu?
- Na otázku prečo práve gitara nemám jasnú odpoveď.S týmto som prišiel už na svet, pretože odkedy si pamätám svoje prvé spomienky na tomto svete, tak sú spojené s gitarou – resp. s napodobňovaním hry na gitare))Takže som vlastne len robil to čo mi bolo prirodzené a mal som v tom vždy podporu v mojej rodine už od malička čo určite zohralo nemalú úlohu. Ako veriaci človek na toto hovorím, že Boh mal so mnou jasný zámer

Máš nejakého gitarového idola, ktorého obdivuješ alebo by si chcel dosiahnuť to čo on? Prípadne kto ťa ovplyvnil pri vytváraní hudby, ktorú skladáš?
- Teraz už žiadne gitarové idoly nemám.Je dôležité, ak ich v určitom období gitarista má a treba sa od nich učiť a inšpirovat.Dokážu byť veľkou motiváciou – o tom niet pochýb.No myslím si, že treba vedieť aj to, kedy sa od svojich idolov odstrihnúť.Ak to gitarista neurobí stane sa len lepšou či horšou kopiou niekoho iného.Keď som mal toto obdobie ja, tak mojimi idolmi boli Satriani, Vai a Malmsteen.Ich skladieb som hral naozaj veľa a veľmi som si daval záležať na tom, aby to bolo čo najviac 1:1.Okolo veku 16-17 rokov som však už hranie iných gitaristov začal obmedzovať a skôr sa sústreďovať na stavbu vlastných sól.Takže títo traja borci boli mojimi idolmi, ale musim spomenúť aj Steve Lukathera kvôli jeho úžasnému tónu, Andyho la Rocque kvôli atmosfére a stavbe sóla a Angusa Younga a Nuna Betencourta kvôli obrovskej energii, ktorú dokážu z gitary vypustiť. Ako hudobný skľadatel sa mi z gitaristov veľmi páči Trevor Rabin.

Aká bola tvoja prvá gitara? Máš ju ešte stále odloženú?

- Moja prvá gitara bola Jolana Tornado. Bola vačšia, ako ja. Ak sa bavíme o el. gitarách.Potom Jolana Proxima a prvá “ozajstná” bola Ibanez 170RX.Tú mám dodnes.Pamätám si ten pocit, keď som si ju niesol domov z obchodu – najväčší borec na svete :) )) Často sa mi stáva, že mi na FB napíšu gitaristi z SK/CZ a chú sa poradiť o gitarách a potom mi napíšu, že si nejaku tú svoju vysnívanú kúpili a vtedy si vždy spomeniem na tú svoju prvú ozajstnú – viem čo prežívajú a tešiím sa s nimi pretože mám ku gitarám veľmi nostalgický vzťah.Ak raz gitaru kúpim – už ju nepredám.V každej je niečo čo som s nou zažil a ak by som sa vzdal tej gitary je to, ako vzdať sa tej spomienky….pretože tá gitara mi symbolizuje práve to….a to mi nestojí za žiadne peniaze.Tak sa mi doma gitary začínaju hromadiť)))Mrzí ma, že tento prístup som zaviedol až neskôr a svoju prvú gitaru sa mi už po rokoch vypátrať nepodarilo.

Máš nejakú obľúbenú značku gitár/aparátov? Vyberáš si známe značky, alebo rád siahneš aj po nejakej hand-made gitare/aparáte od slovenských/českých výrobcov?
- Medzi mojimi gitarami su aj handmade nastoje.Mam gitaru od Miloša Klasa, Kamila Grebeňa a 2 od Marcela Szegenyiho.Sú to všetko výborné nástroje a je to skutočne rozdiel oproti pásovej výrobe.Tieto nastroje majú v sebe niečo, ako ľudský ekvivalent duše.To Vám žiadna továreň do nastroja nedá. S handmade aparatmi nemám žiadne skúsenosti.

Mohol by si nám prezradiť aké gitary/aparáty máš vo svojej zbierke?
- Momentálne mám 33 gitár a basgitár rôznych značiek.Ibanez, Schecter, Fender, Jackson, B.C.Rich….vedú u mňa značky Ibanez a Schecter.Toto sú nastroje, ktoré mi absolutne vyhovujú zvukom aj konštrukciou.Čo sa aparátov týka mám stále svoj Marshall JCM900 fullstack s Marshall JMP1 preampom, ale priznam sa, ze už skoro rok som ho nezapol a ani žiadny iný aparát. Prešiel som na úplne bezaparátový systém.Teraz používam len Fractal Audio Axe FX ultra. Hlavný dôvod bol ten, že len veľmi málo zvukárov mi dokázalo preniesť zvuk môjho aparátu dopredu.Darmo mi hral aparát špičkovo, keď vpredu v PA to bolo často úplne zle.Teraz mám svoj zvuk a moja jediná požiadavka na zvukára je “korekcie na nulu si prosím”. Daľším dôvodom bola moja predstava o zvuku.Tá je niekde na polceste medzi charakterom Mesy a Marshallu.Teraz si to viem nastaviť presne a hrá mi to všade rovnako.Takže veľká spokojnosť z mojej strany a zo strany zvukárov taktiež.

Väčšina ľudí ťa pozná z televíznych šou ako sú Superstar alebo HLAS. Nevadí ti, že si ťa ľudia spájajú viac s takýmito reláciami ako s Metropolisom alebo inými projektmi?
- Občas ma zamrzí, ako niekto tieto veci vníma veľmi povrchne.Tieto sůťaže sú naozaj absolútne komerčná záležitosť.Často sa však slovo “komerčný” automaticky zamieňa so slovom “zlý”.Ak sa však pozrieme na kapelu v takejto sůťaži predtým než to odsúdime bolo by fajn si pozrieť aj druhú stranu mince.To že každý hudobnik, ktorý je do takejto showky pozvaný musí ovládať perfektne svoj nástroj – to už je samozrejmosť. Nemôže sa nikomu z nás stať, že niečo nevieme zahrať bez ohľadu na tech. náročnosť či štýl.Daľej každý z nás mus mať zodpovedajúce technické vybavenie.Nesmie sa stať, že je potrebný nejaký zvuk a my ho na ktoromkoľvek poste nevieme vyrobiť.Taktiež schopnosť okamžite reagovať – napr.vediet okamžite zahrať skladbu v inej tonine či inej forme, aranži či štýle.A to hneď bez prípravy pretože je to celé veľký kolos a ten sa nezastaví pretože si niekto potrebuje niečo nacvičovať.Daľej učenie skladieb. Hráme 2 prenosy za sebou.Nedeľa a Pondelok.Na každý prenos treba mať nacvičené iné skladby.Je to cca 20 skladieb.Osobne sa skladby učím v Piatok v Sobotu je rýchla skúška v Nedeľu a v Pondelok sa celá kapela postavi pred plnú halu a 2 národy a musí to odohrať bez chybičky.Takže je jednoduché to celé zhodiť no faktom zostáva, že je za tým veľa práce a veľkej profesionality aby sa splnili nároky na to čo v konečnom dôsledku divák v TV uvidí.Ďaľšia vec je, že je to moja práca. Nie je ľahké sa uživiť hudbou a som rád za túto pracu z mnohých dôvodov. Aj keď to mnohí odsudzujú nedá sa nič robiť – oni mi účet za tel. či zloženku na elektrinu nezaplatia a verím tomu, že ak by som robil veci striktne undergroundovo, tak ani ten original CD by si povačšine nekúpili.Takže som rád, že viem obstáť aj v takto náročných projektoch. Jasneže to má aj príjemne stránky.Predsalen je človek v najsledovanejšom programe na najsledovanejších TV v najsledovanejšom čase, hrá na veľkom podiu so super zvukom a svetlami a hlavne v naozaj skvelej kapele. Som za túto možnosť rád. Priznávam, že radšej by som bol, ak by som tento level dosiahol so svojou kapelou METROPOLIS na “nesútažnej scéne”, ale na druhej strane aj učinkovanie v takýchto show malo v konečnom dôsledku prínos pre METROPOLIS pretože veľmi často odpovedám na otazku či mám aj nejakú svoju kapelu a práve aj vďaka mojej prezentacii v TV showkách sa veľa ľudí dozvedelo o METROPOLISe.

Ako si sa dostal k hraniu v takýchto šou?

- Výber hudobníkov má nastarosti music director. S každým členom kapely mal už skúsenosti z iných projektov a veľmi dobre vedel čo od koho môže čakať a či každý hudobník splní potrebné nároky.Takže nebol to výber naslepo a som rád, že ponuka na toto účinkovanie sa ozvala práve v mojom telefóne. Takže konkurz, ako taký nebol. Konkurzom na toto bola dovtedy poctivo odvedená práca u každého člena kapely.A verte je to radosť hrať s takýmito hudobníkmi. Štefan Bugala, Juraj Gregorík, Zoli Tóth, Eddy Portella, Palo Bartovic, Michal Bugala a Palo Hubinák. Každý z nich je človek na svojom mieste.

Hrá sa ti lepšie v televíznych šou alebo máš radšej poriadne koncerty s kapelou, kde ľudia prídu kvôli Vám a nie kvôli iným?
- Ja sa cítim najlepšie so svojou kapelou Metropolis v poriadne plnom klube. V tej otázke je to formulované presne.Tam ľudia prídu kvôli nám a je to naozaj iný pocit.Taktiež radšej hrám pôvodnú tvorbu, ako prevzaté skladby. Každopadne si však viem poriadne vychutnať aj hranie v TV showkách. Ak je dobra skladba a spevák….tažko stáť nehybne na mieste.

Pripravuješ teraz nejaké nové projekty?
- Teraz už natáčame 4.CD Metropolis a konečne som sa dostal aj k svojej gitarovej sólovke.Obe tieto CD budú štýlovo príbuzné a dovolím si tvrdiť, že nikto by asi niečo prave takéto nečakal. Každopádne chcem na oboch gitaru poriadne potrápiť, tak verím, že sa výsledok bude páčiť

Častá otázka od ľudí, ktorí nám písali je, či by si im nevedel poradiť, čo je dobré vedieť z teórie hry na gitaru, prípadne ako si ty začínal. Na ktoré veci by si mali dať začínajúci gitaristi pozor? Sú aj teoretické znalosti dôležité?
- Z teórie sú pre gitaristu dôležité predovšetkým stupnice a stavba akordov. Inými slovami vedieť, kde sa môžem pohybovať v sóle a ako si postaviť doprovod. Mne veľmi pomohli v začiatkoch videoškoly. Najprv Marty Friedman, Richie Kotzen, Vinnie Moore a neskôr Malmsteen. Čoho by sa mali začínajúci gitaristi vyvarovať……hlavne vynechaniu určitých štadii vývoja. Nemôžem sa hneď pokúšať hrať Malmsteena, keď na to nemám dostatočne vyvinutý tech.potenciál – ergo – oddreté stupnice .Proste sú štádia, ktoré sa gitarista môže pokúsiť preskočiť.O to však tpkejšie bude zistenie, že mu chýbajú základné veci a síce sa nadrví Malmsteena, ale nebude mať šajnu čo sa na hmatníku vlastne deje a takto sa odsúdi na “bifľovanie”. Je rozdiel vedieť nejakú látku odrecitovať a rozdiel jej rozumieť. To sa už potom doháňa ťažko pretože to človeka už nebaví a demotivuje urobiť krok spät. Dôležitosť teoretických znalostí veľmi dobre vystihol Jurko Burian ktorý povedal:”Niekedy som hral podľa pocitu, potom som získal vzdelanie a hral som podľa hud. zákonitostí a presných pravidiel, potom som hral zase podľa pocitu, ale presne som vedel čo sa deje”. Taktiež aj skladby sa pamätajú oveľa ľahšie, ak viem čo sa v nich deje. Hrať na nastroj a nevedieť aspoň základy teórie je ako venovať sa zemepisu a nevedieť čítať mapu.

Ako by si zhodnotil slovenskú/českú hudobnú scénu a čo by si poradil mladým kapelám v ceste za úspechom?
- Máme tu už naozaj veľmi dobré kapely, ako na SK, tak aj v CZ. Súčasne kapely už hudbu tvoria tak, ako to aj súčasný poslucháč berie. Domáce aj zahraničné kapely v jednej línii.A to je len dobre, pretože mnohé SK/CZ kapely sa kvalitou či prinajmenšom potenciálom vyrovnajú zahraničným.Napriek tomu vačšina z nich nepresiahne regionálnu uroveň.A nemyslím si, že je chyba v poslucháčoch. Problém je často v samotných kapelách. Naša (hlavne SK v CZ už pomenej) mentalita je nastavená tak, že každý musí vedieť všetko a najlepšie ak si všetko urobím sám na kolene za 10E. Ale takto to nefunguje a nikdy fungovať nebude.Výroba skladby od nápadu až po publishing je proces a každá fáza toho procesu potrebuje človeka, ktorý ju vie robiť. Ak sa jedna z týchto fáz podcení, padne to na nej a toto je už u nás viac pravidlom, ako výnimkou.Zázraky typu budeme super kapela, niekto si nás všimne a postaví nám karieru sa na SK a CZ v roku 2012 nedejú.Takže jediné čo môžem poradiť je skúsený producent s dobrým realizačným tímom.

Často ťa ľudia vidia s gitarami tvrdšieho rázu a aj s podobnou hudbou. Zahráš si niekedy napríklad aj funky, blues a podobné štýly?
- Okrem TV súťaží či featuringoch na CD iné štýly nehrám.Mám rád každú hudbu a dokážem pochopiť prečo sa niekomu páči Funky, prečo Jazz, prečo Klasika a naozaj viem v tom nájsť veľa dobrého aj sa chvíľami pre to nadchnúť……ale rock a metal je niečo úplne iné. Tam som naozaj doma. Pôvodne som robil hlavne komerciu a pretože miujem Rock&Metal tak som si urobil Metropolis. Ale nakoniec to dopadlo tak, že “neodskakujem” si z komercie do Metropolisu, ale naopak.

Každý vie, že si gitarista. Venuješ sa aj niečomu inému? Máš nejaké záľuby, koníčky?
- Venujem sa potápaniu, steľbe, snowboardu, korčuliam, ale moja naj mimohudobna “zaľuba” je našich 19 psov.Psi sú úžasné stvorenia a my sme síce pánmi tvorstva, ale môžme si z nich brať v mnohom príklad. Ak mi to dovolí čas rád by som si ešte urobil pilotný preukaz na malé lietadlo .

Jedna fanúšička nám napísala trošku netradičnú otázku. Aký používaš šampón na vlasy? Lebo tvoj účes je legendárny! :)
- :) )) Syoss nutrition – a hlavne NEČESAŤ!:)

A na koniec taká súkromná otázka. Ako sa ti páči vo We Love Guitar?
- WLG je výborný projekt, ktorý si drží svoju úroveň a je k veci.Je robený moderne a pútavo.Osobne ma veľmi teší, že tu človek nenarazí často na “krčmové” reči o muzike a sťažovanie sa, ako sa to či ono nedá, ako je to či ono zlé.WLG je ladené pozitívne – motivujúco a želam si, aby tento princíp vydržal čo najdlhšie

Chcel by si niečo odkázať všetkým gitaristom, ktorí toto budú čítať?
- Že sú tu na správnom mieste.

Ďakujeme Jimi za rozhovor, dúfame, že zaujme čitateľov a sme veľmi radi, že si si na nás našiel trošku času. Držíme palce v kariére a dúfame, že ostaneš aj naďalej u nás vo We Love Guitar.

Leave a Reply