290 x krát prečítané
Recenzie

Skákání po jedné noze Vol. 1: Reverb & Delay

Dnes jsem se rozhodl napsat něco o nedílné součásti hry na kytaru, a to přímo o různých efektových krabičkách… Jelikož moje sbírka těchto krabiček je opravdu velmi rozsáhlá, tak se nebudu moc rozepisovat. Vezmu to opravdu jednoduše, rychle, stroze a doufám, že řeknu jen to co je opravdu důležité…

V prvním díle se budu zabývat klasickým Reverbem a Delayem, napíšu něco o historii, použitelnosti a pak vyberu 3podle mě nejlepší pedály. V dalších dílech se dostanem k ostatním modulacím, efektům, pedálům atd. a ukážu pár možných a dobrých kombinací mezi sebou. Než se k tomu ale dostanu, musíme projít nějaké základní a to si myslím že Delay a Reverb jsou. Začněme tedy Reverbem.

REVERB

Od surfů a Spector v 60. letech až po rockový vesmír a dál

Na rozdíl od Delay, Reverb je nejasná směs mnoha odrazů, které nastanou když se zvuk odráží kolem Vás, postupně se rozpadá, je pohlcen vzduchem a okolními materiály. Způsob jakým náš mozek Reverb vnímá je pouze když je k něčemu přirovnatelný – katedrála, tunel, jeskyně – každé místo má svůj specifický a jedinečný zvuk a tak je tomu i u Reverbu. V hudbě se Reverb používá k vytvoření pocitu prostoru.

První Reverb použit ve studiích vznikl různým umístěním mikrofonů – Chamber {komorní} Reverb, Plate Reverb (Doslova velký talíř plechu se snímači na zachycení vibrací) a Spring Reverb (podobný koncept jako u Plate ale mnohem levnější a kompaktnější, díky navození pocitu jara) – všechny běžné analogové řešení během zlatých 50. a 60. let. Ve většině dnešních nahrávek je Reverb digitálního původu, ale chytlavý zvuk zesilovačů Fender ”Blackface” ze 60. let je stále nejvíce žádaný co se kytaristů týče.

TOP 3 Reverby:

  • Electro-Harmonix – Cathedral Stereo Reverb (160 Liber)
  • BOSS – FRV-1 Fender Reverb (115 Liber)
  • BlackStar – HT-Reverb (199 Liber)

Tipy na nastavení (dále jen profesionálně “TNN”):

  • Reverb Vlnění : Zkuste použít Reverb, Delay a Volume Pedal(nebo kroutítko na kytaře) pro krásné houslové vlnění

  • Soul/Blues Spring Reverb: Mohutné bičování zesilovače(nebo pedálu) Vám dá nádherný “černošský” zvuk.

  • Double Reverb: Zkuste použít dva Reverby – 1. krátký, 2. dlouhý – pro vytvoření hodně tlustého sólového zvuku.

DELAY

Protože opakování je matka moudrosti…

Delay je jeden z nejvšestranějších kytarových efektů a rozsah pedálů je tak obrovský, že mluvení o rozdílech může být velmi matoucí. Většina z Vás ví jak delay asi zní, ale nejspíš tomu budete říkat echo, nebo ozvěna. Definováno je jako zřetelné opakování zvuku. Dedikované Delay efekty byly poprvé k vidění v nahrávacích studiích v roce 1950 v podobě dlouhé pásky echo jednotek, které používaly skutečné magnetické cívky(úplně stejně jako staré audio-kazety) pro nahrávání a přehrávání zvukového signálu. Solid-State technologie přinesla delay do víc praktického StompBoxu(pedálu) v 70. letech.

Přestože dnešní Delaye jsou většinou digitální, mnoho replik se zaměřuje na ten teplý a milující zvuk starých pásek a původní analogový delaye. Delaye v rockové a popové scéně jsou od krátkých ”slapbacků” až po opakovačky celých ”slok”. Slapback je synonymem rock’n'rollu a rockabilly z 50. let (myslim Heartbreak Hotel od Elvise, anebo něco od Briana Setzera), zatímco příklady Delaye s mnohonásobným opakováním jsou od jedinečných zvonů od The Edge, tečkované osminové noty v U2 až po epické širokoúhlé kytary z post-rockových kapel jako jsou Mogwai a Explosions in the Sky.

TOP3 Delay:

TC Electronic – Flasback (139 Liber)
Line6 – DL4 ( 229 Liber)
Electro-Harmonix – Memory Boy (89 Liber)

Tipy na nastavení (dále jen profesionálně “TNN”):

  • Rockabilly slapback: Nastavte čas na 60ms, feedback na 2-3 opakováky, mix na 50%

  • DADDIO Edgy osminkový delay: nastavte si tečkované osminkové noty s 3-4 opakováky. Hrajte přes to čisté osminové noty

  • Kaskádový Delay: Pedál musí opakovat ve čtvrtinkách se 3-4 opak. Hrajte přesné 16ky

S pozdravem z Birminghamu
Mike Jr.

Pridaj komentár