207 x krát prečítané
Teória v praxi

Teória v praxi 7 – Lokrícky mód

Zdravím ľudkovia , v tomto cykle článkov/cvičení si viac priblížime základy hudobnej teórie v praxi, pod tým chápte používanie stupníc a ich módov na vystavanie vlastného sóla či improvizácie. Postupne prejdeme všetky stredoveké módy i alterované stupnice, zabrdneme do viacerých možností ich hrania či už iné podoby behov alebo appregia. To všetko sa nezaobíde bez pravidelného cvičenia a po prejdený potrebnej látky začneme aj s predpripravenými krátkymi improvizačnými cvičeniami, kde sa budete môcť predviesť. Predstavivosti a kreativite sa medze nekladú.

Posledný mód Lokrícky tu na vás už čaká. Z hľadiska hudobnej teórie je asi najťažším kvôli zloženiu jeho tónov. Má mólový charakter malú sekundu a zmenšenú kvintu. V tónine C dur v ktorej je aj príklad, je ukázaný prstoklad H lokríckeho módu. Obsahuje tóny H C D E F G A H C. Ak by ste si ten prstoklad posunuli o pražec vyššie a začali hrať od tónu C získate tóny C Db Eb F Gb Ab B C. V praxi sa tento mód používa asi najmenej ale je dobre ho vedieť. Odteraz už ovládate všetky módy a môžete ich začať cvičiť plynule po sebe, nezúfajte ak to nedokážete ďalšie cvičenie sa zameria zrovna nato.

Pridaj komentár